Tradycyjne Święto Rękawki 2024 (Traditional Rękawka Festival)
-
Data:
2 kwietnia 2024, 11:30-18:00 ( 2024-04-02 - 2024-03-02 )
2 kwietnia (wtorek po Wielkanocy) Centrum Kultury Podgórza zaprasza na kolejną edycję Tradycyjnego Święta Rękawki na Kopcu Krakusa.
Dumnie góruje nad miastem, oferując wszystkim, którzy wejdą na jego szczyt wspaniałą panoramę. Przyciąga też łowców bajecznych wschodów słońca i unikatowych, fotograficznych kadrów. Jednak prawdziwy urok kopca Krakusa i jego wyjątkową historię można odkryć tylko raz w roku – w pierwszy wtorek po Wielkanocy – za sprawą organizowanego u jego stóp Tradycyjnego Święta Rękawki. Tegoroczna edycja wydarzenia odbędzie się już 2 kwietnia, w godz. 11.30–18.00. Tym razem, jako motyw przewodni, towarzyszyć nam będzie bojowy okrzyk „Wojna!”.
Uczestnicy będą więc mogli nie tylko zobaczyć rekonstrukcje wczesnośredniowiecznych zwyczajów Słowian, związanych z wiosennym świętem zmarłych, obejrzeć z bliska starcie dwóch wielkich armii, czy zajrzeć do słowiańskiej osady, ale również kibicować uczestnikom turniejowych pojedynków, a także przekonać się z kim i dlaczego zawierał sojusze książę Wiślan oraz jaką rolę we wczesnośredniowiecznych zmaganiach wojennych odgrywały drużyny kobiece.
Jak co roku, Święto Rękawki rozpocznie obrzęd rozpalenia ognia (godz. 12.00), a tuż po nim odbędzie się zwyczajowy bieg wojów (w pełnym uzbrojeniu) wokół Kopca (godz. 12.30). Po zakończeniu biegu wszystkie drużyny biorące udział w wydarzeniu (około 30) zaprezentują się publiczności. Będą wśród nich grupy rekonstrukcyjne z całej Polski, od Tatr po Bałtyk – m.in. z: Katowic, Krakowa, Tarnowa, Łodzi, Wrocławia, Zakopanego czy pomorskich miejscowości. Nie zabraknie także tradycyjnej wróżby pomyślności dla grodu Krakowa, w której kluczową rolę odegra wielkich rozmiarów kołacz (godz. 14.00).
W programie wydarzenia znajdzie się również szereg aktywności, nawiązujących bezpośrednio do motywu przewodniego tegorocznej Rękawki – prezentujących różnorodne aspekty wojennych zmagań oraz zwyczaje związane z przygotowaniami do starcia z wrogami. Po wróżbie na pomyślność grodu Krakowa ze świątyni (Gontyny) do poszczególnych obozów zostaną rozesłane wici (pęki łoziny) nawołujące do przygotowań i stawienia się na wojnę. Uroczyście wyprowadzona zostanie również stanica – sztandar bojowy. Będzie też można zobaczyć rzemieślników szykujących uzbrojenie dla wojów oraz być świadkiem zawarcia sojuszu pomiędzy wysłannikami słowiańskiego księcia a koczownikami – by zapewnić sobie przewagę wojenną w wyprawie na północ, Wiślański władca będzie zabiegał o wsparcie konnych wojowników z południa (inscenizacja „Zawieranie sojuszy przez księcia Wiślan”, godz. 13.30). W planie jest również turniej, w czasie którego w szranki stawać będą najdzielniejsi z dzielnych (godz. 14.45). Warto podkreślić, że pojedynkowanie się – w celu szkolenia oraz dla zdobycia sławy – było powszechne już w czasach antycznych, choć szczególnego charakteru nabrało w średniowiecznej Europie, gdzie było ono zarezerwowane dla przedstawicieli rycerstwa. Równolegle do turnieju będzie też można obserwować inscenizację, w której zbuntowane niewiasty, nie mogące patrzeć na niezdecydowanie swoich mężów, postanawiają wziąć sprawy w swoje ręce i formują zbrojny oddział („Vlasta zbiera drużynę", godz. 14.45). Scena ta nawiązuje do historii Libuszy i głównodowodzącej jej armią Vlasty, (opisanych przez czeskiego kronikarza Kosmasa), które stanęły do walki przeciw mężczyznom.
Punktem kulminacyjnym imprezy – jak co roku – będzie wielka bitwa wojów, w której Wiślanie zmierzą się z najeźdźcami (godz. 16.00). Na pole bitewne słowiańscy wojownicy wejdą przez bramę wojenną (dla tych wszystkich, którzy polegną w boju stanowiącą też przejście do krainy zmarłych, Nawii) oraz niosąc świętą stanicę (sztandar), która – tak, jak u Rańskich wojowników z Rugii (opisanych przez Saxo Gramatyka) – posiada moc, pozwalającą wojownikom stawić czoła każdemu przeciwnikowi, włącznie z bóstwami. Gdy bitwa dobiegnie końca – zgodnie ze starosłowiańskim zwyczajem – brama i stanica zostaną uroczyście spalone.
On April 2 (the first Tuesday after Easter), the Podgórze Cultural Center is organizing the latest Traditional Rękawka Festival at the Krakus Mound.
Proudly towering over the city, the Krakus Mound is a spectacular location to enjoy the view for anyone who manages to climb to the top. It also attracts those looking for picturesque sunrises and unique photo spots. However, it is only once a year that the true beauty of the Krakus Mound and its real history can be discovered. This opportunity comes on the first Tuesday after Easter – thanks to the Traditional Rękawka Festival held at the foot of the Mound. This year, the Festival will take place on April 2, from 11:30am to 06:00pm. This time the battle cry of “War” will be the theme running throughout the Festival.
Participants will have a chance to watch a reenactment of early medieval Slavic customs related to the spring festival of the dead, observe up close a battle of two great armies, or walk through a Slavic settlement, cheer on duel participants, learn with whom and why the princes of the Vistulans made alliances, and what was the role of female squads in early medieval warfare.
The celebration is the same every year. The Rękawka Festival begins with the rite of lighting a fire (12:00pm), followed by a traditional run of (fully armed) warriors around the Mound (12:30pm). After the run, all participating teams (about 30) will present themselves to the public. They comprise reenactment groups from all over Poland – from the Tatra Mountains to the Baltic Sea. They come from, among others, Katowice, Kraków, Tarnów, Łódź, Wrocław, Zakopane and Pomeranian cities. There also will be time for traditional fortune-telling for Kraków, in which the a large-sized kolach (Polish kołacz) will be at the center of attention (02:00pm).
The Festival events also include a number of activities directly related to the main theme of this year's Rękawka – presenting various aspects of war and pre-battle practices. After the fortunes of Kraków are retold, tendrils (bundles of osier) will be sent out from the temple (Gontyna) to various camps, calling on them to prepare and join the war. A battle flag – standard – will also be carried ceremonially. Participants will also be able to observe craftsmen preparing armaments for warriors and witness the alliance between the envoys of the Slavic prince and the nomads. The ruler of the Vistulans wished to secure a military advantage in an expedition to the north, and thus sought the support of southern warriors on horseback (“The conclusion of alliances by the prince of Vistulans”, the staging begins at 01:30pm). The plan also includes a tournament between the bravest of the brave warriors (02:45 pm). Dueling, be it for training purposes or to gain fame, was already common in ancient times. It took on a special character in medieval Europe, as it was reserved for knights. At the same time as the duel, there will be a reenactment of the time in which rebellious women, fed up with the indecision of their husbands, decided to take matters into their own hands and form an armed squad (“Vlasta gathers her squad,” 02:45 pm). This reenactment relates to the story of Libusha and the commander of her army – Vlasta (described by the Czech chronicler Kosmas), who went head-to-head with men.
As every year, the great battle of the warriors, in which the Vistulans face the invaders (04:00pm), will be the highlight of the event. Slavic warriors will enter the battlefield through a war gate (it also serves as a passage to the land of the dead, Navia, for all those who fall in battle) carrying the sacred battle flag (standard), which – as in the case of the Ranan warriors from Rügen (described by Saxo Grammaticus) – gives warriors the power to face any opponent, even deities. It was an old Slavic custom that when the battle came to an end, the gate and the battle flag were ceremonially burned.
Źródło: materiały organizatora